Kritika. Pirmais raunds.

Kritika. Pirmais raunds.

Pirmais raunds

Vārds „kritika” lielākoties izsauc negatīvas vibrācijas un asociējas ar kaujas pozīcijas ieņemšanu pašaizsardzībai. Tomēr objektīva, korekti sniegta kritika var strādāt kā ļoti efektīva atgriezeniskā saite.

Jau no bērnības mēs esam ieradināti saņemt skarbu kritiku par savu uzvedību, vai pat prāta spējām,  un, lielākoties tai bijušas divas galējās krāsas: baltā un melnā. Ar atbilstošām sekām: „balvu”, jo tu esi tik labs, vai „pērienu”, jo, izrādās, ka tu nekam nederi (?!).  Līdz ar to pašaizsardzības instinkts ir izstrādājis zināmu imunitāti pret skarbajiem vārdiem. Arī tagad tikai retos gadījumos atgriezeniskā saite palīdz uzzināt par sevi kaut ko jaunu un aizdomāties.

Kas ir kritika?

Kritika ir pieņemama tikai no cilvēkiem, kurus cienām, un kuri ir autoritātes, kas ļauj otrā ieklausīties bez aizvainojuma. Kritika ir process, kurš daudz pasaka par abām pusēm: gan devēju, gan saņēmēju. Maldīgi iedomāties, ka darām labu darbu, kādam izsakot pārmetumus un pamācoši kritizējot. Mēs kļūmīgi pieņemam, ka otrs tāpēc noteikti mainīs savu uzvedību vai pat pats sevi (!). Vēl vairāk – mēs pat atļaujamies cilvēkam draudēt ar negatīvām jūtām un atgrūžam emocionāli: es tevi vairs nemīlēšu!, un vienlaicīgi uzskatām, ka mūs par tādu šantāžu ir jāciena un jābūt bezgala pateicīgiem… Vai pateicīgam par to, ka nežēlīgi sagraujam ne tikai otra cilvēka sapņus vai mērķus, bet iespējams, bradājam pa viņa dziļākajām vērtībām? Visums ir vienots, tas spogulis, tā ir projekcija! Ko dosi, to saņemsi.

Atgriezeniskā saite

Galvenais cilvēks, kurš klausās mūsu vārdos, esam mēs paši. Tajā brīdī mēs burtiski spīdam no savas pārākuma apziņas pār otru. Atgriezeniskā saite vairāk norāda uz devēja vajadzībām, nekā saņēmēja nepieciešamību! Vienīgais gadījums, kad esam gatavi piekrist ir tad, ja sakrīt abpusējā pārliecība vai uzskati. Lai atgriezeniskā saite būtu lietderīga, vispār jāspēj šo informāciju pieņemt, (jāuzklausa), tad ir jāsaprot (bez emocijām), un ar to kaut kas ir jādara (jāmaina attieksme vai rīcība).

Kritiku var sniegt tikai par konkrētiem faktiem vai darbību, kas ir tieši šī cilvēka kontroles zonā. Kritikai jābūt precīzai, ar noteiktas situācijas aprakstu; vispārīga, neizmērāma norāde sakot, ka tu esi tik ietiepīgs, ir tukša… Vajadzīgs objektīvs pamatojums rīcības sekām, vēlams, konkrētiem atskaites punktiem, ko iespējams analizēt. Apgalvojumu jāpamato ar faktiem. Var izmantot pozitīvus piemērus, bet jāizvairās no salīdzināšanas ar citiem. Ja situācija ir sakāpināta tik tālu, ka atgriezenisko saiti nav iespējams pasniegt bez tās emocionālā fona, nekavējoties jāapstājas! Nekur tālāk par „attiecību noskaidrošanu”, un savstarpējiem pazemojumiem vairs nav iespējams tikt: pretreakcija liks aizstāvēties pret uzbrucēju jebkuriem līdzekļiem!

Vislabāk, ja atgriezenisko saiti iespējams saņemt no neitrālas trešās puses, kas situācijā nav iesaistīta. Nav pieļaujams, ka atgriezenisko saiti sniedz ieinteresētā persona, vai kāds, kurš sen jau plānojis jums par kaut ko „atriebties vai sodīt”…