Adaptācija ir pirmais solis jaunā darbinieka darba efektīvas atdeves un produktīva rezultāta nodrošināšanai. Tā ir nepieciešama, lai jaunais darbinieks pēc iespējas īsākā laikā iekļautos pamata darbinieku komandā un nodrošina to, lai darba vidē efektīvi izmantotu visas viņa zināšanas, prasmes un pieredzi. Tas ir organizēts un uzraudzīts process, ar to izvairoties no neformālā ceļā iegūstamiem viedokļiem un attieksmes.
Adaptācija. Terminoloģija
Integrācija – pilnīga iekļaušana uzņēmumā vai organizācijā, konsolidēšana ar jauno kolektīvu, pieņemot tā normas, tradīcijas, vienlaikus saglabājot cilvēka individualitāti un neatkarību. Integrācijas periods ilgst no 3 līdz 6 mēnešiem.
Adaptācija – integrācijas daļa, kas saistīta ar jauno darbinieku mācīšanu un sagatavošanu noteiktu pienākumu pildīšanai. Šajā laikā nav vēlams jaunajam darbiniekam uzdot pārāk atbildīgus uzdevumus. Veiksmīga adaptācija izslēdz kļūdu iespējamību riskus, kā arī nodrošina jaunā darbinieka personiskā komforta līmeni. Adaptācija jāizmanto, ne tikai lai darbinieku iesaistītu komandā, bet arī apmācībām.
Adaptācija kā organizētu pasākumu kopums
Adaptācija ir periods, kas sakrīt ar pārbaudes termiņu. Šajā laikā iespējams novērtēt, vai darbinieks principā būs spējīgs veikt darbu, vai sastrādāsies ar kolēģiem un vai vispār pieņems uzņēmuma kultūru. Adaptācijas pasākumu kopums paredzēts, lai
- Palīdzētu darbiniekam iejusties jaunajā darba vietā;
- Iepazīstinātu darbinieku ar uzņēmuma darba kārtību, vērtībām un kultūru;
- Iepazīstinātu ar veicamajiem pienākumiem;
- Iemācītu iztrūkstošās pamata prasmes;
- Palīdzētu iekļauties komandā.
Galvenās informācijas saturs
- Uzņēmuma vēsture un filozofija;
- Uzņēmuma mērķi, vīzija, misija un strateģija;
- Uzņēmuma kultūra, politika un pakalpojumi;
- Detalizēta informācija par darbinieku vietu un uzdevumiem uzņēmumā;
- Pirmās darba diena – ievadīšana, iepazīstināšana, darba vides un līdzekļu ierādīšana.
Kas jaunajam darbiniekam noteikti jāzina
- Pirmā darba diena – kas ir mūsu uzņēmums?
- Pirmā nedēļa – personiskās intereses un vajadzības, darba drošība, darba pienākumi, DKN;
- Pirmās divas nedēļas – iepzīšanās ar kolēģiem, struktūru, vadītājiem un amata pienākumiem;
- Pirmā mēneša laikā – specifiskās zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas savu tiešo darba pienākumu veikšanai;
- Pirmajam mēnesim beidzoties darbiniekma ir skaidri jāsaprot, kur viņs atrodas, kādā vidē un kāda ir uzņēmuma kultūra un tradīcijas.