Klasiskā projektu vadība vai elastīgais (Agile) projektu vadības stils? Divas dažādas pieejas, divas dažādas pasaules. Kas tām kopīgs, kas atšķirīgs? Vai noteikti jāaizmirst viss vecais, lai sasniegtu jauno? Jeb tomēr, katrai lietai sava vieta?
Kas ir klasiskā projektu vadība?
Projektu vadība ir process, ko veido koordinētu un kontrolētu norišu kopums, kuram ir sākuma un beigu termiņš, un kura mērķis ir jāsasniedz, iekļaujoties atvēlētajos laika, izmaksu un resursu ietvaros. Projekts ir raksturīgs ar to, ka tas ir vienreizējs (created once), tam ir laika limits (temporary), un tas ir specifisks (specific). Veiksmīgam projekta vadītājam vienlaicīgi jāpārvalda četri projekta pamatelementi: resursi, laiks, nauda un projekta apjoms. Projektu vadība saista visus šos elementus.
Projektu vadības elementi:
- Resursi – cilvēki, aprīkojums, materiāli
- Laiks – uzdevumu ilgums, gala termiņš
- Nauda – izdevumi, neparedzētas izmaksas, peļņa
- Apjoms – projekta apmērs, vēriens, mērķis, prasības
Lielākoties projektu vadība runā par nepieciešamību pārvaldīt un līdzsvarot trīs elementus: cilvēkus, laiku un naudu. Tomēr, ceturtais elements, jeb apjoms ir vissvarīgākais. Tas nosaka, kādi uzdevumi ir jāpilda un kādi tiem ir pieejamie resursi. Jebkuras apjoma izmaiņas pieprasa atbilstošas izmaiņas budžetā, laikā un resursos. Nav iespējams efektīvi pārvaldīt resursus, laiku un naudu, kas ir piešķirti projektam, bez iespējas iezīmēt projekta apjoma robežas un nenosakot tā mērķi.
Ar ko sākas projektu vadība?
- Noteikt projekta apjomu. Kāds ir projekta mērķis?
- Noteikt pieejamos resursus. Kāds personāls, aprīkojums un budžets būs pieejams?
- Pārbaudīt laika līniju un projekta gala termiņu. Kad projekts būs pabeigts?
- Izveidot sarakstu “Lielie soļi”. Kādas ir galvenās projekta daļas?
- Izveidot sarakstu ar “Mazie soļi”. Katru lielo soli sadalīt „soli pa solim”.
- Izstrādāt ģenerālplānu. Organizēt darba grafikus un veikt nepieciešamās izmaiņas sākotnējā plānā.
- Pārskatīt plānu un veikt nepieciešamās korekcijas.
- Neatkāpties no sava plāna, sasniegt maksimālo rezultātu ar esošajām iespējām.
- Uzraudzīt, virzīt, atbalstīt un kontrolēt darbiniekus.
- Vaidot komandu. iedvesmot, izaicināt komandas darbam, paaugstināt veiktspēju, rūpēties par vidi.
- Rūpīga dokumentācija. Jāfiksē katra atkāpe no ģenerālplāna, fiksējot attiecīgās rīcības iemeslu.
- Pieeja informācijai. Informēt visas ieinteresētās personas par to kā notiek process. Katrs zina, ko dara citi.
Uzskaitītie pieturas punkti attiecas uz klasisko projektu vadību. Tomēr, ir arī citāda projektu vadība. Klasiskā projektu vadība vai elastīgais projektu vadības stils, kurš no tiem vērtīgāks – izcilam projektu vadītājam jāizvērtē pašam.
Elastīgā (Agile) projektu vadība
Ilgtspējīgi uzņēmumi ātri reaģē uz pārmaiņām, ir atvērti sadarbībai, uzņemas atbildību un kontroli pār izstrādāto risinājumu ar Agile projektu vadības stilu un ievieš tā principus ikdienā. Kādēļ Agile projektu vadība ir liela nozīme ceļā uz panākumiem? Tādēļ, ka Agile metodes būtība ir mainīties līdzi laikam, tādējādi saglabājot risinājuma aktualitāti un ļaujot būt soli priekšā konkurentiem. Veiksmīgu Agile projektu pamatā ir cieša komandas sadarbība. Savukārt produkta pasūtītājam ir iespēja sekot līdzi izstrādes gaitai, novērtēt paveikto un laikus ieviest nepieciešamās izmaiņas. Agile projekta būtība – sprintu princips, uzdevuma prioritāšu noteikšana atbilstoši biznesa vajadzībām un nekavējoša padarītā novērtēšana.
Agile projektu vadība ir pamatota ar elastīgu rīcību, lai projekta īstenošanas gaitā praktiskais izpildījums noritētu ātrāk, nekā atskaišu rakstīšana un oficiāla plānu saskaņošana ar pasūtītāju. Agile metodes pluss ir elastīgā pieeja projekta izstrādes gaitā, piemāram, ja prasības mainās un nesaskan ar sākotnēji uzstādīto mērķi, tās tiek nomainītas. Agile projektos viss ir pielāgojams pēc katras atgriezeniskās saites no klienta puses.
Agile Manifests, jeb pamatprincipi
- Individuals and interactions over processes and tools;
- Working software over comprehensive documentation;
- Customer collaboration over contract negotiation;
- Responding to change over following a plan.