Emocionālā inteliģence kā biznesa vadības un līderības tēma man ir aktuāla ne tikai kā biznesa trenerei un personāla vadības ekspertam. Emocionālā inteliģence man ir svarīga kā personībai gan ikdienas saskarsmē, gan darba vidē, gan uzturot savstarpējās attiecības. Emocionālā inteliģence vai tās neesamība ir manāma arī sociālo tīklu komunikācijā, kas šobrīd kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Neatkarīgi no tā, kur esmu un ar ko komunicēju, man jāapzinās:
- kā es jūtos;
- kas šīs sajūtas ir izraisījis;
- kā es ar savām sajūtām ietekmēju apkārtējos;
- un ko man ar to visu darīt vislabākajā veidā visiem.
Man jāspēj kontrolēt savas emocijas, rīcību un sniegumu (performance), lai veidotu labvēlīgi saskarsmi vienlīdz kā sarunu partneri, tā nodrošinātu labvēlīgu vidi projekta ietvaros vai darba attiecībās.
Vai emocionālā inteliģence ir mērām lielums?
Lai zinātu kā palīdzēt līderiem, vadītājiem vai nozares ekspertiem izvērtēt, cik atbilstoši viņi demonstrē emocionālo inteliģenci darba attiecībās un darba vidē, un kā tas ietekmē kopējo sniegumu un komandas iesaisti, esmu sertificējusies kā Emocionālās Inteliģences praktiķis.
Emocionālā inteliģence ir mērāms lielums, kas atbilst izmērāmiem kritērijiem. Emocionālās inteliģences mērījums ir ar lielu pievienoto vērtību gan organizācijai, gan katram darbiniekam individuāli. Tas ir komplekss risinājums, sākot no precīzi mērīta un saprotami interpretējama novērtējuma, beidzot ar kvalitatīvu atgriezenisko saiti un precīzi mērķētām apmācībām. Emocionālā inteliģence skar tēmas, kas saistītas ar līderību, komunikāciju, saskarsmi, paaudžu vadību, izaugsmi, personīgo motivāciju, kā arī lojalitāti organizācijai.
Emocionālā inteliģence ir emocionālā klimata noteicēja
Darba vidē saskaramies gan ar pozitīvu, gan mazāk patīkamu izjūtu vai pat negatīvu izjūtu klāstu, tajā skaitā vardarbību darba vidē. Šīs sajūtas tiešā veidā ietekmē attiecības, saskarsmi, lēmumus un ietekmē reputāciju. Tāpat tās ir noteicējs iesaistei, aizrautībai un sniegumam, vai arī, gluži pretēji, ieslēdz pašaizsardzības mehānismus un aptur pusceļā. Personiskā emocionālā inteliģence ir pamats holistiskajai dzīves ziņai, lietu un notikumu uztverei.
Pozitīvās sajūtas dod Paplašini un Radi efektu, liekot domāt plašāk, vēl vairāk iesaistīties un uzrādīt labāku sniegumu. Negatīvās sajūtas mēdz panākt Samazini un Ierobežo sindromu, liekot noslēgties un izvairīties no darbības. Augsta snieguma organizācijās cilvēki piedzīvo vairāk pozitīvas emocijas kā tie, kas strādā organizācijās ar zemu sniegumu. Un apgriezti proporcionāli – augstu organizācijas sniegumu veido pozitīva vektora cilvēki un darba vides labbūtība, kamēr negatīva darba vide un toksiski cilvēki degradē attiecības un iznīcina lojalitāti. Viennozīmīgi, tas pēc kā tiecas emocionāli inteliģents cilvēks, tā ir emocionālā stabilitāte.
Emocionālā inteliģence, sešas kompetences
- Sevis apzināšanās ir spēja izprast, kā Jūsu sajūtas ietekmē Jūsu lēmumus, un Jūsu uzvedību un sniegumu; kādas ir Jūsu stiprās puses un trūkumi, un kādu iespaidu tas atstāj uz citiem.
- Citu apzināšanās ir spēja pamanīt un izprast cilvēkus sev apkārt, atpazīt un saprast citu sajūtas, izvēlēties tiem atbilstošu izturēšanos un piemērot savu vadības stilu. Tā ir spēja ļaut citiem justies piederīgiem un novērtētiem.
- Autentiskums ir spēja atklāti un droši izpaust sevi, savas domas, būt saskaņā ar sevi un to, ko prasa no citiem, cienīt saistības, nenodot uzticēšanos, iedvesmot un iedrošināt pārējos uz līdzvērtīgu, patiesu un atklātu izpildījumu.
- Emocionālā spriestspēja ir spēja lēmumu pieņemšanā izmantot informāciju par visām sajūtām, vienlīdz kā savām, tā citu cilvēku emocijām, un apvienot šo noskaņu un fona, jeb ārējās vides sajūtas ar šobrīd zināmiem reāliem faktiem un pieejamo informāciju.
- Paškontrole ir spēja pārvaldīt savas emocijas, savu mainīgo noskaņojumu, garastāvokli, pavadošo fonu, uzvedību un savu laiku, kā arī nepārtraukta sevis attīstība un pilnveidošana.
- Pozitīva ietekme ir spēja pozitīvi ietekmēt to, kā citi jūtas dažādos, arī sarežģītos procesos vai problemātisku situāciju risināšanā, kā arī atgriezeniskās saites nodrošināšana, atbalsta sniegšana apkārtējiem un paveiktā novērtēšana.