Burti [X un Y un Z un α] nav algebras vienādojuma saskaitāmie – tās ir dažādās paaudzes. Darba vidē vienlaikus ir ne tikai X un Y paaudzes, bet jau labu laiku ienākusi ne tikai Z paaudze, bet arī α [alfa] paaudze. Līdz ar viņiem, biznesa vidē ir ienākuši jautājumi, kas iepriekš vispār nebija ne aktuāli, ne zināmi. To veicina ne tikai tehnoloģiju attīstība, un informācijas aprites ātrums, bet arī cilvēku mobilitāte, nepieciešamība paspēt “visu” un būt “visur”, kas ir pilnīgs pretstats klasiskajiem standartiem, un iepriekš pieņemtajiem uzskatiem, ka “darbs, tas ir uz mūžu”, un aizrautība paliek tikai brīvajam laikam, ja tāds paliek pāri. Jāapzinās, ka šīs paaudzes ir ne tikai saviem uzskatiem, bet arī savām vērtībām, motivāciju un attieksmi.
Paaudžu klasifikācija
- Veterāni, dzimuši 1920. – 1945. Izteikti saskatāmas rietumu un austrumu pasauļu atšķirības. Vadmotīvs: “Tumsa un migla pasauli sedz, Mūžīgas rūpes dzīve tik redz. Velti ir strādāt, veltīgs ir darbs. Galā tak zemē grauž tevi tārps.”
-
Pēckara paaudze, dzimuši 1945.-1965. Vadmotīvs: “Mans darbs, tas esmu es!”. Misija: Strādnieki, uzmanīgi un pacietīgi. Vērtības: resursu nodošana nākamajām paaudzēm. Pēckara trūkums, tāpēc māk taupīt. Strādā, lai nodrošinātu bērnus. Mācīšanās stils: apgūst zināšanas, tad specializāciju un tikai tad izmanto iemaņas praksē. Īpašības: ziedojas darbam, lojāli darba devējam, prasīgi pret sevi un citiem, pašdisciplinēti un augsti kvalitātes standarti. Svarīga stabilitāte un drošība. Paļaujas uz valsti, valdību, darba devēju.
-
X Paaudze, dzimuši 1965.- 1980. Vadmotīvs: “Mana izglītība, tas esmu es!” Misija: Uzņēmēji, kam svarīga pašvērtība, atzinība, statuss. Vērtības: iespēja attīstīt sevi, prasmes un zināšanas. Patstāvīgi, adaptīvi, orientēti uz peļņu. Strādā sev, dzīvo šodienai. Dzīvo uz divām pusēm – bērniem un vecākiem. Dzīvojuši jau zināmā pārticībā, tāpēc tiecas uz personisko izaugsmi. Mācīšanās stils: teorijas un prakses līdzsvars. Īpašības: orientēti uz sevi, prasīgi, svarīga izaugsme un personiskie sasniegumi un labklājība.
-
Y Paaudze, jeb Millenium, dzimuši 1980.-1995. Vadmotīvs:”Mans kapitāls, tas esmu es!” Misija: Vadītāji, kas ir sociāli integrēti. Iepriekšējās paaudzes tikai traucē dzīvot. Neciena autoritātes. Pārliecināti, agresīvi, elastīgi. Zina visu par visu. Vai man ir interesanti? Svarīga brīvība un personiskā dzīve. Uzskats: es esmu, tātad man pienākas. Orientēti uz savām tiesībām. Mācīšanās stils: patīk liels informācijas apjoms, paši izzina lietu būtību. Īpašības: svarīgi balansēt darbu ar interesēm, nav lojāli darba devējam, bet gan savām iespējām.
-
Z Paaudze, dzimuši 1995.-2012. Vadmotīvs: “Mani sasniegumi, tas esmu es!” Augsta pašapziņa, visā meklē izdevīgumu. Ja ir interese un redz labumu, tad strādā, ja var dzīvot tāpat, tad dzīvo tāpat. Pašlabuma meklētāji. No zieda uz ziedu. No izdevīguma uz izdevīgumu.
- α Paaudze, dzimuši kopš 2012.gada un dzims līdz 2025.gadam. Tās pārstāvju sociālie paradumi būs vēl citādāki nekā Z paaudzes bērniem, jo viņi ir tā sauktie digitālie zīdaiņi. Tie ir bērni, kuri no mazotnes saskaras ar tehnoloģijām, kuru lietošanai nav nepieciešama lasītprasme, jo sāk izmantot skārienjutīgās tehnoloģijas jau 0 gadu vecumā.
Paaudzes – 10 atšķirīgas vērtības
- Daudzgadīgs stāžs uzņēmumā vs iespējas elastīgi mainīt darba vietas
- Stabilitāte un zināma vide vs nemitīgas izmaiņas, jauni izaicinājumi
- Sistēma, struktūra, instrukcijas vs “thinking out of the box” domāšanas principi
- Skaidri definēti amatu apraksti vs darba dalīšana projektos vai lomās
- Ilgtermiņa pozīcija, nemainīgi pienākumi vs rotācija, jaunas prasības, uzdevumi
- Skaidri saprotams darba process vs elastīga pieeja, Agile projektu vadība
- Darbs ir darbs, tā nav izklaide vs iesaistu savas intereses darba procesā
- Darbs nav mana dzīve vs darbs ir mana dzīve (blogs, pasaules apceļošana, aplikācijas)
- Darbs ir pamata ienākumu avots vs darbs ir piederība noteiktai grupai
- Strādāju dēļ naudas vs strādāju dēļ iespējām, ko dod man nauda
Paaudzes – 10 vienojošas vērtības
- Aizraujošs, interesants un jēgpilns darbs
- Iespēja pašam dot pievienoto vērtību
- Izaicinājums to, ko dara, padarīt pasauli labāku
- Iespējas attīstīties un profesionāla izaugsme
- Uzticamas attiecības, īpaši ar tiešo vadītāju
- Kopējas ārpus darba intereses ar darba biedriem
- Darbs komandā, kurā strādā līdzīgi domājošie
- Iespēja strādāt uzņēmumā, kurš atbilst dzīves stilam
- Dzīves veids ir saskaņā ar darbu
- Darbs un amats, kas piešķir nozīmi, jo ir nozīmīgs
Kas notiek ar Z un α Paaudzēm? Vēro, salīdzini, domā! Menedžmenta sistēma, kas paredzēta tām, vēl nav radīta, jo.. iepriekšējās paaudzes tik ātri to nevar paspēt. Un vispār, vai viņi vēlas iederēties sistēmā?