Personāla vadība vienlīdz ir Māksla un ir Zinātne. Kā māksla tā ir iespēja vadīt cilvēkus izmantojot radošu, individuālu un inovatīvu pieeju. Kā zinātne, tā ir tāpēc, ka prasa precizitāti un atbilstošo teoriju piemērošanu tad, kad tas ir nepieciešams. Un vēl personāla vadība ir Analītika un Statistika.
Personāla vadība ir mērķtiecīgi organizēta savstarpēja sadarbība ar uzņēmuma darbiniekiem, kuras mērķis ir nodrošināt maksimāli efektīvu organizācijas funkcionēšanu, kā arī apmierināt kolektīva intereses kopumā un atbalstīt katra atsevišķā darbinieka vajadzības.
Kā administratīva disciplīna personāla vadība organizē darbinieku darbā pieņemšanas procesu un to attīstību, lai tie būtu vērtīgi organizācijai. Personāla vadība ietver:
- Personāla plānošanu un atlasi;
- Pareizo cilvēku izvēli pareizajai vietai;
- Karjeras un izaugsmes nodrošināšanau, attīstību un apmācības;
- Atbilstoša atalgojuma noteikšanu un motivācijas sistēmas izveidi;
- Ppapildus iespēju un bonusu sistēmas nodrošināšanu;
- Snieguma novērtējumu, analīzi un atgriezenisko saiti;
- Konfliktu risināšanu;
- Visu līmeņu komunikācijas un saskarsmes nodrošināšanu.
Personāla vadības mērķi
- Nodrošināt uzņēmumu ar ieinteresētu un kvalificētu personālu;
- Maksimāli lietderīgi izmantot darbinieku prasmes, spējas un talantus;
- Rūpēties par augstu darba apmierinātības līmeni;
- Uzturēt atbilstošu uzņēmuma kultūru;
- Attīstīt efektīvas kvalifikācijas celšanas iespējas;
- Nodrošināt karjeras iespējas;
- Palielināt darbinieku radošo potenciālu;
- Nodrošināt teicamus darba apstākļus un atbilstošu darba vidi.
Vadītājs vada ne tikai uzņēmumu, bet arī cilvēkus, kuri īsteno uzņēmuma un savus mērķus. Ideālā gadījumā uzņēmuma mērķi ir arī katra darbinieka mērķis – tad nav jautājumu par mākslīgu motivāciju vai lojalitāti. Ikviens sekmīgs uzņēmējs apzinās, ka cilvēciskais faktors ir tikpat svarīgs kā resursu kapitāls un no tā ir atkarīgi uzņēmuma darba rezultāti. Personāls dod iespēju konkurēt tirgū un iegūt (vai zaudēt) uzņēmuma labo slavu. Personāla vadība ir visu iespējamo vadības funkciju kopums starp organizāciju un personālu, lai respektētu un saskaņotu abu pušu intereses. Jebkura personāla vadības procesa mērķi, saturs, formas un metodes tiek izvēlētas, ņemot vērā cilvēku kā indivīdu ar personisku pieeju.
Personāla vadības funkcijas:
- Personāla plānošana;
- Personāla atlases process un intervijas;
- Adaptācijas periods;
- Darbinieku novērtēšana;
- Personāla apmācība un attīstība;
- Korporatīvā kultūra;
- Darbinieku motivācija;
- Pārmaiņu vadība.
Šobrīd personāla vadība vairs nav tradicionālā pagātnes izpratne par darbu ar “kadriem”, atbilstošo dokumentāciju, administrāciju un personāla disciplīnas uzraudzību, tas viss kļūst par ārpakalpojumu. Personāla vadība ir darbinieku stratēģiskās nodarbinātības pievienotā vērtība un tas, kā darbinieki ietekmē biznesa stratēģiskos plānus un virzienu.
Personāla vadība vs Cilvēku resursu vadība
Ja uzņēmumam primārā ir procesu vadība, tad personāla vadībai (Personnel Management) galvenokārt ir formāla, administratīvā datu ievades un uzskaites funkcija, kuras mērķis ir izveidot un uzturēt taisnīgus darbaspēka līgumsaistību un nodarbinātības nosacījumus. Personāla vadītājs ir kā starpnieks starp vadību un darbiniekiem, ar fokusu uz nepārtrauktu procesa ciklu, un tāpēc var pastāvēt konflikta situācija, kad personāla vadība neatbilst procesu vadības mērķiem, jo jebkuras situācijas prioritātes tiek izskatīta caur procesu ķēdi.
Ja uzņēmumā primārā ir cilvēku resursu vadība (Human Resource Management), tad tiek apvienotas tradicionālās vadības funkcijas ar organizācijas vīziju, misiju, mērķi un stratēģiju, kā arī īstenoti uz cilvēku orientēti attīstības procesi. Tās ir darbības, kas saistītas ar talantu vadību ar uzdevumu nodrošināt mērķu izpildi, vienlaicīgi nodrošinot darbinieku vajadzību apmierināšanu. Šādā veidā cilvēku resursi tiešā veidā ir iesaistīti un veicina organizācijas panākumus.